En la visita al museu, els alumnes treballaran en grups de tres o en parelles.
Cadascun dels grups o parelles treballarà sobre una de les vitrines o àmbits de l’exposició. L’activitat tindrà com a objectiu recollir informació i obtenir imatges dels objectes exposats per tal d’elaborar un document final en un format que pugui combinar imatge i text (Power Point) o imatge i veu (Windows Movie Maker, VoiceThread).
A cada grup li correspondrà un dels
Divuit àmbits de l’exposició permanent dedicada al món romà
Vitrina número 1: Antecedents. Cultura ibèrica
- Quina diferència hi ha entre el sistema econòmic del Paleolític i el del Neolític?
- Fotografieu l’objecte de l’apartat “Antecedents” que més us agradi i digueu-ne l’època i el material de què està fet.
- Digueu el segle de sorgiment de la civilització ibèrica i les característiques principals.
- On es troba el poblat del Turó d’en Boscà? Qui hi vivia?
- Fotografieu el vas ibèric trobat al Turó d’en Boscà, intentant que es vegi nítidament l’escena marítima.
- De quin(s) objecte(s) heu identificat de seguida la funció? Fotografieu-lo(s).
- Fotografieu el contingut general de la vitrina, incloent-hi els noms dels dos apartats.
Vitrina número 2: L’arribada dels romans. Fundació de la ciutat de Baetulo. La moneda ibèrica. Vil·les i agricultura
- En què consisteix el procés de romanització dels ibers?
- Digueu la data de fundació, l’extensió i la qualificació que fa Plini de la ciutat romana de Baetulo i fotografieu el plànol.
- Quina funció tenen les pollegueres? Fotografieu les de la vitrina.
- Fotografieu les peces de vaixella romana utilitzada pels ibers de manera que es vegin nítidament els grafits en alfabet ibèric.
- Com solen ser les monedes ibèriques? Quina paraula porten escrita les monedes trobades a Badalona? Fotografieu una moneda on es vegi aquesta paraula.
- Com anomenaven els romans les monedes de plata? I les bronze?
- Quins eren els productes bàsics cultivats a Baetulo?
- Recordes com es deia el tipus de vil·la dedicada al conreu i la cria del bestiar?
- Fotografieu el contingut general de la vitrina, incloent-hi els noms dels quatre apartats.
Vitrina número 3: Producció i comerç de vi. Marques d’àmfora
- Quin conreu va ser clau per al creixement econòmic de Baetulo?
- On s’exportava l’excedent de vi de Baetulo i, en general, de la zona de la Laietània?
- Per a què servien les àmfores? Fotografieu-ne una.
- Què és una marca d’àmfora?
- Quin nom apareix en diverses àmfores trobades per la zona de Baetulo? Fotografieu una de les marques on aparegui aquest nom.
- Quines altres marques podeu llegir en els fragments d’àmfora? Anoteu-los i fotografieu-ne una on es vegi nítidament.
- Fotografieu el contingut general de la vitrina, incloent-hi els noms dels dos apartats.
Vitrina número 4: Importacions
- Digueu els diversos llocs d’on Baetulo importava productes i quins eren aquests productes.
- Fotografieu el mapa i un objecte de cadascun dels orígens d’importacions que hi ha a la vitrina, és a dir, un objecte itàlic, un de nord-africà, un de sud-gàl·lic i un de sud-hispànic, indicant la funció de cadascun.
- Quines formes diferents tenien les àmfores en funció del seu contingut? Fotografieu una àmfora d’oli i una de salaó.
- Fotografieu el contingut general de la vitrina, incloent-hi el seu nom.
Vitrina número 5: L’escultura
- Expliqueu les diferències entre l’escultura pública i la privada pel que fa a la funció, l’emplaçament i la temàtica representada.
- De quin(s) fragment(s) heu identificat la part representada? Fotografieu-lo(s).
- Tots els fragments estan fets d’un material. Quin?
- A partir dels baixrelleus de la vitrina, sabríeu explicar què és un baixrelleu? Fotografieu-ne un.
- Fotografieu el contingut general de la vitrina, incloent-hi el seu nom.
Vitrina número 6: Venus de Badalona
- On va ser trobada la “Venus de Badalona”?
- De quin segle és?
- D’on procedeix, possiblement?
- En quina Venus famosa està inspirada? Busqueu-ne una fotografia per internet.
- De què és deessa Afrodita? Per què a la deessa de Badalona l’anomenen Venus i no Afrodita?
- Fotografieu l’escultura.
Vitrina número 7: Les activitats artesanals
- Quines activitats artesanals estan representades?
- Quin(s) objecte(s) exposat(s) no us ha costat gens d’identificar? Fotografieu-lo(s).
- Quin(s) objecte(s) exposat(s) us hauria costat més d’identificar? Fotografieu-lo(s).
- Fotografieu el contingut general de la vitrina, incloent-hi el seu nom.
Vitrina número 8: La taula i el menjar. La cuina
[En aquesta vitrina hi ha un error de denominació. Si el trobeu, preneu-ne nota.]
- Quins eren els productes bàsics de la cuina romana?
- Quines eren les formes de cocció?
- Quins condiments feien servir els romans?
- Com era la vaixella? Fotografieu la peça o les peces que us agradi(n) més.
- Fotografieu el contingut general de la vitrina, incloent-hi el seu nom.
Vitrina número 9: Esplendor de la ciutat [de Baetulo]
- Quina va ser l’època més brillant de la història de Baetulo?
- Quina activitat va fer prosperar la ciutat en aquella època?
- Què se’n va derivar, del bon moment que vivia la ciutat?
- Fotografieu el contingut general de la vitrina, incloent-hi el seu nom.
Vitrina número 10: Les joies
- Qui en portava?
- De què estaven fetes?
- I la bijuteria, amb quins materials es feia?
- Fotografieu la joia o les joies que trobeu més actual(s) idescriviu-la/les.
- Fotografieu la joia les joies que us agradi(n) més i expliqueu per què us agrada/en.
- Fotografieu el contingut general de la vitrina, incloent-hi el seu nom.
Vitrina número 11: L’abillament personal i la cura del cos
- Descriviu quins objectes es poden veure:
-per a embellir el cos.
-per a guarir.
-per a adornar els vestits.
- Quin(s) objecte(s) exposat(s) no us ha costat gens d’identificar? Fotografieu-lo(s).
- Quin(s) objecte(s) exposat(s) us hauria costat més d’identificar? Fotografieu-lo(s).
- Fotografieu el contingut general de la vitrina, incloent-hi el seu nom.
Vitrina número 12: Els jocs
- Feu la relació dels tipus de jocs que estan representats.
- De quins materials estan fets els jocs?
- A quin(s) d’aquests tipus de jocs encara juguem? Hi jugueu o hi heu jugat mai, vosaltres?
- Fotografieu el contingut general de la vitrina, incloent-hi el seu nom.
Vitrina número 13: La moneda
- Quins usos, a part del valor de canvi, tenia la moneda?
- Què hi apareixia a l´anvers i què al revers de cada moneda?
- Trieu quatre monedes: una d´època republicana, una altra d´epoca imperial amb la imatge d´un emperador, una altra d´epoca imperial amb la imatge d´una divinitat i una altra d´època imperial amb un tema militar. Descriviu-les i fotografieu-les.
- Fotografieu el contingut general de la vitrina, incloent-hi el seu nom.
Vitrina número 14: El llatí
- Què és el llatí?
- Què es va transmetre conjuntament amb el llatí?
- Quina és la seva importància?
- Quin objecte exposat es feia servir per a escriure? Fotografieu-lo.
- Trieu un objecte, descriviu-lo i fotografieu-lo.
- Fotografieu el contingut general de la vitrina, incloent-hi el seu nom.
Vitrina 15: L´organització municipal
- Segons la seva organització, què era la ciutat de Baetulo?
- Per quin emperador va ser fundada i quan ho va ser?
- Quin organisme i quins càrrecs comportava l´organització municipal?
- Quin(s) càrrec(s) ocupaven els personatges a qui estan dedicats els pedestals?
- Fotografieu els pedestals.
[Completeu la informació al portal Labyrinthus.]
Vitrina 16: La Tabula
- Què era una tabula i per a què servia?
- Com es diu i quin fet recull la tabula de la vitrina?
- Fotografieu-la.
- Fotografieu el contingut general de la vitrina, incloent-hi el seu nom.
Vitrina número 17: Religió, cultes i ritus
- Feu la relació dels diferents àmbits de culte dels romans.
- Quines eren les divinitats del culte tradicional i quines les del culte domèstic?
- Fotografieu el contingut general de la vitrina, incloent-hi el seu nom.
[Completeu la informació al portal Labyrinthus.]
Vitrina número 18: El món funerari
- Quins dos tipus de rituals funeraris practicaven els romans?
- Quin dels dos tipus va acabar imposant-se?
- On estaven situades les necròpolis romanes? Com va canviar aquest costum amb el cristianisme?
- Descriviu les formes diferents d’enterrament que es troben representades i fotografieu cadascuna d’elles. Busqueu en els plafons explicatius les raons d’aquestes diferències i anoteu-les.
- Fotografieu tot l’àmbit.
[Completeu la informació al portal Labyrinthus.]
Bona feina a tots i a totes!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada